Szparagi

Warzywa sezonowe. Dostępne w sprzedaży od kwietnia do końca czerwca w wersji zielonej i białej. Występuje również ich faza przejściowa fioletowe. Bardzo rzadko dostępne na rynku. Wszystkie z nich ze względu na niską wartość energetyczną zalecane są osobom dbających o linię.

Szparagi zielone – cieńsze i ostrzejsze w smaku. Nie wymagają obierania przed gotowaniem. Aby pozbyć się twardszych końcówek wystarczy oderwać ich dolną część, mniej więcej w 1/3 dł warzywa.

Szparagi białe – są większe, charakteryzują sie twardszą skórką, którą należy usunąć przed gotowaniem.

Idealnie nadają się na sałatki, zupy lub spożywane bez dodatków jako zdrowa przekąska. Wystarczy ugotować je w lekko osolonej w wodzie lub na parze, skropić cytryną, dodać kilka kropli oliwy, by poczuć ich niesamowity smak.

Sałatka z zielonych szparagów:

  • 5 zielonych szparagów,
  • garść liści szpinaku
  • 1 plaster szynki,
  • 1 plaster pomidora suszonego,
  • łyżeczka oliwy,
  • łyżeczka musztardy,
  • kilka kropli soku z cytryny,
  • pieprz,
  • sól.

Szparagi myjemy, obieramy i wstawiamy na parę lub gotujemy w wodzie. Szynkę parmeńską lekko podsmażamy. Owijamy nią ugotowane szparagi i serwujemy na liściach szpinaku, dekorujemy suszonym pomidorem. Całość skrapiamy sosem musztardowym z dodatkiem oliwy z cytryną i doprawiamy do smaku.

Smacznego!

W szparagach ze względu na wysoką zawartość aminokwasów, które w ludzkim moczu przekształcają się m.in w związki zawierające siarkę, mocz oddawany po spożyciu tych warzyw ma bardzo charakterystyczny zapach. Dla osób, mających pierwszy kontakt ze szparagami, może wydawać się nawet podejrzanie nieprzyjemny. Warto zatem uprzedzić, że jest to całkowicie normalne zjawisko, występujące po szparagowej uczcie.